Central beliggenhed i København K
Handicapvenlig klinik

Ondt i tænderne, når jeg tygger

Oplever du smerter i tænderne, når du tygger? Det er ikke unormalt at opleve ubehag, når man fx udsætter sine tænder for kolde eller varme drikke, der kan give lettere ubehag. Men er smerterne mere intense og måske også langvarige, skal du være opmærksom.

Hvis det gør ondt i tænderne, når du tygger, kan det skyldes en række problemer. Læs her, hvilke der er de mest almindelige:

Revne i tanden

Tandrevne, træthedsbrud eller dentininfraktion – kært barn har mange navne. Fælles for alle betegnelser er selvfølgelig, at det ikke er en behagelig oplevelse. En revne i tanden er ikke det samme som en revne på tandemaljen. Det er i stedet en revne i selve tandroden, som opstår, fordi tanden har arbejdet hårdt i mange år og derfor er blevet træt og svag. I sådan et tilfælde vil tandlægen hjælpe med at stabilisere den trætte tand ved at lime revnen sammen med plastfyldning – eller ved at påføre en krone på tanden.

Rodbetændelse

Har du ondt i tænderne, når du tygger, kan det også være tegn på en uopdaget rodbetændelse. Betændelsestilstanden opstår, når tandnerven er død på grund af en revne, et fysisk slag eller efter påførelsen af en krone, og der efterfølgende er trængt bakterier ind. Kuren mod smerterne er en rodbehandling, hvor tandlægen fylder tandroden med desinficerende væsker og lukker til med en rodfyldning.

Caries

Caries (huller i tænderne) er den mest normale grund til, at det gør ondt i tænderne, når man tygger. Det klassiske tandproblem opstår, når sukker eller stivelse ikke bliver fjernet jævnligt fra tændernes overflade. Bakterier formerer sig i disse stoffer og producerer syre, som laver hul i tanden. Efterhånden som tandnerven blottes, oplever man smerte. Caries behandles ved, at tandlægen borer det syge tandvæv væk og fylder hullet ud – eller ved en rodbehandling.

Tandforstuvning

Det er ikke kun legemer, der kan forstuve – en tand kan faktisk også! Og det giver store smerter, når man tygger. Hvis du har forstuvet din tand, er det typisk, fordi du har tygget i noget hårdt ved et uheld, fx en lille sten. Forstuvningen kan også forekomme ved et slag på tanden. I alle fald kan det give smerter ved funktion, som betyder, at det gør ondt i tanden, når du tygger.

Knækket tandstykke

Ligesom du kan forstuve en tand ved at tygge i noget hårdt, kan du flække et stykke af tanden. Det er ikke ualmindeligt, at tandstykket efterfølgende sætter sig fast i tandkødet. Her vil belastning i form af tygning give smerter.

Forkert fyldning

Har du fået foretaget en tandfyldning hos din tandlæge, kan der i værste tilfælde være sket en fejl. Det betyder, at fyldningen enten sidder forkert eller ikke er blevet tilpasset til dit bid, og derfor er for stor eller for lille. Ofte vil disse smerter ikke blot forekomme ved tygning, men sprede sig til resten af tænderne, hvilket gør det svært at præcisere, hvilken tand smerten kommer fra. I sådan et tilfælde skal tandlægen naturligvis lave fyldningen om, så den passer perfekt til patientens bid.

Cityklinikken
Christian Ix's Gade 2, 3. sal